söndag, maj 01, 2016

Att vara levande

Jag fick ett spam-reklam mail. Skulle precis radera som alltid, men stannade upp, läste och gick i taket. Var det allvar? Nutid? Har en vuxen människa hittat på detta som affärsidé och finns det tänkande, kännande människor som med stor förhoppning betalar pengar för det här?

Sen blev jag bara ledsen. Ledsen för att människor så lätt hamnar i sin egen skugga.

I mailet stod:
"Gör livet levande - inled en affär idag." Alltså en dejtingsida för människor i äktenskap/förhållande som vill ha något vid sidan om. Det ska lösa både tristess, missnöje och känsla av låsning. Häpp!

Hur gör du ditt liv levande? Genom äkta, raka, öppna möten eller genom smygande och lögner? Genom att vårda och arbeta med de relationer du har, eller med ytliga, kravlösa kickar? Blir du levande via nätet, där du får vara anonym, eller när du är synlig, människa ibland människor, en del av ett sammanhang?

Och blir du mer levande genom att göra nån du känner illa? Nån som kanske är förälder till dina barn, nån som har stöttat, kämpat, strävat vid din sida?

Jag vet hur jag själv känner mig levande. Och jag är ingen moraltant. Bara helt övertygad - efter erfarenheter - om att gräset varken är grönare eller godare på andra sidan, när det väl kommer till kritan.

Så vad sägs om denna affärsidé:
"Gör livet levande - ut i skogen, lyssna på kvitter och vindsus, säg nåt kärleksfullt till din skrynkliga, tråkigt välbekanta partner och unna dig en stunds avslappning med musik. Gärna i badet."


Inga kommentarer: