fredag, januari 01, 2016

Kysst av havet

Famlar i becksvart mörker med en brinnande marshall i varje hand.

Fötterna trevar nedför slänten. 
Ögonen är bländade av intensivt fladdrande lågor. 
Natten stjärnklar. Vinden krävande.

Stjärnorna ser ner på mig. 
Jag vet att jag ser fånig ut.
Vet att jag kan vara en mycket löjlig figur.
(Ibland önskar jag så vansinnigt att jag var sval, kontrollerad och traditionellt vuxen.)

Plötsligt har jag gått ner mig i viken. 
Iskallt vatten tränger in i mina kängor och biter i mina kläder, i min hud, ända upp till knäna.

Jag skrattar.
Högt.
Rakt ut i luften.

Snedsteg är tillåtet, eller hur?

Ta mig som jag är.

2 kommentarer:

Kristina Nygren sa...

visst är snedsteg tillåtet. Hoppas du ej blev förkyld :) Gott nytt år önskar jag dig

Catarina sa...

Tack detsamma! Uppskattar verkligen dina kommentarer :-)
Jo, lite förkyld är jag nog - men det var jag redan innan.
Allt gott inför 2016. "Inte en dag utan en rad."