lördag, februari 13, 2016

Allt är möjligt

Jag tycker inte om att sälja. Jag tycker inte om försäljning överhuvudtaget. Och jag tycker definitivt inte om försäljare.

Nu vill jag förstås inte peka ut en säkert god och trevlig människa. Det är yrket jag vänder mig emot. Det där inledande trevande "Är det ... är det Catarina ... jag pratar med?". Och sedan, när jag lika tveksamt svarar "Eee ... ja?" den käcka helomvändningen till "Ja men goddag Catarina! Jag heter Anders och ringer från ..." och så vidare.

De har säkert bara varit på kurs och lärt sig via en Power Point presentation:
1. Förmedla en positiv attityd :-)
2. Var personlig :-))
3. Prata på, så ingen kan avbryta :-)))

Som barn brukade dotter N svara, när en telefonförsäljare frågade om mamma var hemma: "Nej hon har nyss dött." Det fick tyst på dem.

Själv har jag nyligen upptäckt räddningen:
"Blockera den här uppringaren".

Tjoho :-))))

1 kommentar:

CFG sa...

Nike brås på morfar. När en telesäljare frågade om "Kristina är där" brukade jag svara "Hon är en trappa upp med en kund".