söndag, februari 14, 2016

Tankar om trygghet

Du är förvirrad, rådvill och vilsen.
Du är inte säker på att du gör rätt.
Eller är rätt.
Du söker trygghet.
Ett slags grönt kort att allt är bra.

Hur gör du?
Försöker du ta kontroll?
Se till att du styr?
Då vet du åtminstone vad som händer.
Är det först då du kan känna dig säker?

Själv låg jag stilla i sängen och kände mig helt trygg.
Intill mig närhet och värme. Jag var inte ensam.
Men trygg. Och fri.

Fri att vara den jag är.
Inget behov av kontroll.
Inga krav på regler, styrmedel, överenskommelser.
Mitt liv är inget skoluppgift som ska rättas enligt ett färdigt facit.

Kanske förväxlar vi trygghet med kontroll.
Kanske är kontroll bara bedövning, när tillförsikt saknas.

Så filosoferade jag.
Och när det sen blev dag blev filosofin verklighet.
Trygghet och närhet och tillit.

Inga kommentarer: