fredag, september 20, 2019

TGIF

Kan man vara fredagstrött fast man har ett fritt och rörligt arbetsschema?

Nej, jag går inte upp 6:45, klär mig någorlunda prydligt och ger mig av till ett externt kontor. Jag har inte avtalsenliga kafferaster eller 45 minuters lunch med platslåda i mikron eller dagens på standardkrog. Jag upplever inte fredagsfika, AW eller köksluckor lappade med "din mamma jobbar inte här".

Jag går upp när jag sovit klart. Sätter mig vid datorn, och börjar. När jag blir hungrig äter jag något. Kaffekoppen står bredvid laptopen. Paus vet jag inte riktigt om jag har, men det händer att jag sätter igång en tvättmaskin. Tider är oviktiga, om jag inte har ett avtalat telefonmöte.

Ofta sitter jag i mjukisbyxor och kofta. Rufsig i håret. Ensam. Inga ljud, bara öronens ständiga sus och toner, och smattret från ett tangentbord.

Ändå, fredag dag, och jag gäspar stort.
Längtar till soffan.
En bok.
Ett bad.
En film.
Och kan inte riktigt komma på hur jag ska orka ta mig ut för att handla middag till kvällen ...

Inga kommentarer: