onsdag, april 20, 2016

Mirror, mirror

Det står en kvinna vid ett bord på Arlanda och frågar var och en som passerar med gäll och Stockholms-ball röst: "Flyger du med Norwegian?"

Jag kunde svara ja. Men jag förmår inte. Jag skulle aldrig kunna prata med henne; det enda jag skulle se var de enormt förstorade läpparna, de alldeles för tunga lösögonfransarna och det rödfärgade håret fyllt av diverse produkter.

Jag vet att hon anses vara skitsnygg. Hon har alla rätt på en slags Paradise Hotel-skala, inklusive en utsvulten look där kindben och halssenor träder fram bakom solariebrun hud. Jag anar att männen står i kö. Att hon är omåttligt populär.

Men jag försår inte.
Det ser ut som hon fått getingstick på munnen, knytnävsslag mot ögonlocken och en burk bottenfärg hälld över huvudet.

Och så tänker jag hur jobbigt hon måste ha det. Att inte bara titta ut på omvärlden genom nyfikna ögon, utan att liksom alltid låta blicken studsa tillbaka på sitt eget jag. Sitt yttre. Som kräver tid och pengar. Och som säkert inte håller måttet en sömnig morgon eller feberfylld natt - med egna mått mätt.

Jag passerar. Låtsas inte förstå att det var mig hon skrek till.

Och tänker att på 1600-talet hade jag ansetts vara en skönhet med rund, svällande kropp. Eller att jag kunnat vara en kort och gullig stumfilms-stjärna omsvärmad av beundrare för 100 år sedan.

Jag tänker också att jag är glad att jag är jag, här och nu idag. Oavsett vad idealen vill att jag ska tycka när jag ser mig själv i spegeln.


2 kommentarer:

Kristina Nygren sa...

Härlig Kommentar , håller med dig om att vissa tjejer ser så konstiga ut med dessa läppar , Ha en bra fortsättning på veckan
kram kicki

CFG sa...

Undrar just om det kanske var en robot? Prova svara nästa gång. Det brukar låta så här, typ:
Do you fly Norwegian?
Sometimes
What would you like?
Hot water.
Why?
Bad throat.
No, you don't.
What?
No, you don't!
I do want some hot water!
Go get some.
I'll do.
No, you don't!
But I would have one.
Why would you?
I like hot water.
So you don't like machines having emotions?
Not very much.
Hm... What else do you like?


Osv osv