söndag, december 30, 2007

”Out with ’tse bad air, in with ’tse good air!”

- tjoar kommissarie Clouseau i en Rosa Panterfilm, samtidigt som han ger konstgjord andning på sin chef, nyss uppfiskad ur floden. Det är vansinnigt roligt. Och varje nyår tänker jag på just de orden (har t o m skrivit ett nyårstal på temat; finns hos www.talskrivarna.se).

Årskrönikor är högvilt just nu. Själv bearbetar jag ett omtumlande år, ett år som inneburit stora förändringar, såväl privat som professionellt. Jag vill inte blotta mig för mycket här på bloggen, men jag ska sammanfatta varje månad med ett nyckelord. Varför? För att förmedla visshet att de djupaste sår också läker och att det som upplevs som en katastrof när det pågår kan visa sig vara en nödvändig förutsättning för utveckling och växande.

Så här såg min berg-och-dalbana 2007 ut:

Januari: SKRATTAR (repar humorshow med teatergrupp)

Februari: DÖR (en kärleksrelation går sönder på ett mycket skitigt sätt)

Mars: PROJEKTERAR (att stå på egna ben)

April: ANDAS (Lapplands friska luft)

Maj: FOKUSERAR (skriver klart manuset om Den Stora Artisten)

Juni: HÄRJAS (slitningar i kölvattnet från separationen)

Juli: GRÅTER (nu kommer reaktionen)

Augusti: UPPTÄCKER (människor, platser, möjligheter)

September: NYTÄNDER (får energi i mötet med de unga jag arbetar med)

Oktober: LANDAR (skriver kontrakt med den kulturinstitution jag ständigt återvänt till som frilans)

November: ARBETAR (två jobb; det pågående och det kommande)

December: TROR (på mig själv och framtiden)

Livet gör ont. Livet går vidare. Livet är fantastiskt.
Och likt en fågel Fenix kan vi brinna upp, ligga döda i tre dagar och sedan återfödas ur vår egen aska.
Nästa år blir ett bra år.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt bra! vet att jag kom på slutet av året... jag har kommit för att stanna... jag är glad att jag träffat dig!
Du kom med ett leende genom spärrarna vid södrastation, oops...

Nu ska jag till havet! tänker kyssa det och be för mänskligheten! inga löften bara vara T/mannen

Unknown sa...

Visst Catarina Nästa år..... eller rättare sagt det är nytt år
skall bli ett bra år.
Välkommen hit du kära brud.
Kram M-L