onsdag, augusti 05, 2009

Kära beryktade förort.

Det ligger en stark doft av grillkol och tändvätska över dina radhustak. Solbrända karlar vandrar från centrum med blå systemkassar i båda händerna. Kvinnorna bär ljusa linnen och sandaler. I parken leker asfaltsbarnen och en bit bort spelas fotboll ljudligt och glatt.

Hur hamnade jag här? Jag, en lantlolla och skärgårdstös. Teaterhoppa. Fantasimakerska. Inte en kotte känner jag, men jag saknar min grannes höga etiopiska pop. Det gjorde mig inget att jag alltid fick vika hans kläder i tvättstugan.

Nu har jag mellanlandat i förorten på väg till havet där jag hör hemma. Slottet fick min sommar, men augusti återstår.
Måtte den bli oändligt lång...

1 kommentar:

Store Dam sa...

Ja, måtte den bli mycket, mycket lång, solig ,lat , lagom varm och härlig. Måtte den bli fylld av fina och goda vänners trevliga närvaro, av släktingars varma välkomnande, av kantarellfynd och blåbärsmellanmål. Måtte havet svalla vänligt runt fören på din båt och måtte sanden vara varm och mjuk på stranden
Allt detta önskar jag min av hela mitt hjärta.