måndag, juni 28, 2010

En vän i sommarnatten

Satt ensam på balkongen och såg en varmt gul måne höja sig över takåsarna. Tänkte lite ensamma tankar, drömde lite ensamma drömmar.

Plötsligt kände jag hur någon iakttog mig. Vände mig om och mötte ögon som stirrade rakt in i mina. Mörka, undrande, intresserade.

-Hej du, sa jag. Där sitter du.

Inget svar.

-Och här sitter jag. Bara sitter. Allt är bra, förutom att jag inte direkt har nån att prata med.

Huvudet las på sned. Ögonen talade, men inga ord blev sagda. En lång stund satt vi så och tittade intensivt på varandra. Till sist märkte jag en liten ansats till rörelse.

- Nej, jag vill inte att du kommer hit - det är för farligt. Gå du till dig, så går jag in till mig. Men tack för sällskapet.

Då vek han bort blicken. Katten på fönsterblecket.

Inga kommentarer: