lördag, oktober 17, 2009

Äpplet faller inte långt från päronträdet



Det kom ett mail från min mamma för ett tag sen:

Din far upphör aldrig att förvåna mig. Imorse kom han nedspringande för trappan och ropade:

- Har vi nån honung?
- Va, vad ska du med honung till?
- Jo, det sitter en liten fjäril i mitt fönster och den är alldeles kall och behöver näring.

Upp i full fart för trappan med en klick honung upplöst i varmt vatten på en tesked. Efter en stund kommer han ner igen, helt belåten.

- Nu har den ätit, nu klarar den sig.

Själv har jag en nyväckt fluga i köket. Fet och sällskaplig. När vi tittar på TV i rummet bredvid följer han oss dit och surrar förtjust runt våra huvuden.

Och mellan krukväxterna i köksfönstret står numera en liten skål med honung.

2 kommentarer:

Kia sa...

Och plötsligt är flugan i mitt sovrum inte längre irriterande.

Tack Catarina.

Anonym sa...

Min fluga fastnade i honungen .Dog i honungs bad.