tisdag, januari 04, 2011

Granplundring. Minst sagt.

Det bär mig emot att slänga ut en gran som inte barrar än.

Jag har provat att inte ge den vatten, tänkte att den skulle börja dö av sig själv då. Men nej, grön och grann står den där, stolt bärandes all världens tingel-tangel.

Igår avslutade jag en flaska avslagen julmust. Ikväll lägger jag sista biten av julskinkan på en skiva knäckebröd. Imorgon pantas julens enda glöggflaska, en lättglögg från ICA, inköpt mest för syns skull.

Men granen... Jag är less på den. Vadå stämning? Vadå tindra med ögonen? Den är bara i vägen. Och, som sagt, fortfarande provocerande fräsch.

Men okey. Den välte och vattnet som rann ut förstörde mitt parkettgolv. Som straff dödar jag den imorgon. Strippar av, lyfter ut och kastar bort.

Ha!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst, man ska se framåt! Men kasta bort? Här är alternativen!:
Kvista, barka av, till kvastskaft
Finhacka, torka, till myrning av träbåtar
Skaka, samla ihop barren, till fiskgrillning
Spraylacka, till gran-eternell
Klyv på längden, spika upp till värmeisolering
Blötlägg i sockervatten, till nästa jul
Gräv ner i rabatten, bra näringsvärde
osv.
Tänk på vad den kostade dig för bara några veckor sedan!
/CFG

Catarina sa...

Jag skrattar högt, vilka underbara alternativ!