torsdag, november 13, 2008

Trikoloren

Jag fick en present: Kieslowskis filmsvit "Troi Coleur". Den blå filmen, den vita och den röda. Tre kvällar i rad har jag drabbats av dessa makalösa berättelser, ännu en gång.

Vad är frihet? Att inte ha någon eller något som binder oss, att aldrig släppa någon inpå oss, att bara förlita sig på sig själv?
Vad är jämlikhet? Att du ska få uppleva och känna det jag kände när du svek mig? Blir det balans inom mig då?
Och broderskap? Att dölja oss - eller visa oss för varandra?

I slutscenen i den tredje filmen samlas huvudkaraktärerna från de olika delarna, ovetandes varandra. Alla har de gått igenom en stor förändring i livet. Den gemensamma nämnaren är att de också rent konkret har överlevt en färjekatastrof i Engelska kanalen.

Det är försoning: att överleva.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, att överleva en olycka ,en svår sjukdom, något livshotande ger ett sådant perspektiv på tillvaron - att Försoning, Gå vidare, Ta vara på livet är livsmönster man därefter med djup tacksamhet inrättar sitt liv efter