tisdag, september 22, 2009

Min granne

Min granne spelar hög musik som inte är särskilt kul.
Min granne tittar på TV hela natten.
Min granne lyssnar på starka, nasala böneutrop.
Min granne har högljutt sex.
Min granne skrattar mycket och pratar livligt med sina kompisar.
Min granne har en hund som skäller.

Jag har öronproppar, rogivande kvällsthé, en spännande bok och ett oändligt tålamod. Det händer att jag bankar i väggen, men numera bankar han bara glatt tillbaka. "Hej på dig du, kul att du hörde av dig!"

Jag bryr mig inte om att bråka mer än så, för jag inser att han kommer från en kultur där det inte måste vara knäpptyst kl 23 på vardagar. Där det inte finns någon bostadsrättsförening med välformulerade stadgar. Där människor umgås och låter och ljudar och skrattar och festar och älskar och vibrerar. Där det går att sova i oväsen, så länge det är skapat av levande människor och inte missiler eller attackerande stridsflygplan.

Men jag har en stark lust att tända moteld. Vad sägs om lite Verdi lagom till midnatt?

5 kommentarer:

Kia sa...

Persisk marknad är ju ett rätt skramligt stycke annars...och midnatt är ju inte såååå sent.
Nä, 03.45 föreslår jag. Och så spar lite på volymen till själva crescendot.

tipsar Kia

Store Dam sa...

Nej Carmina Burana med extra bas och diskant och gärna kl 3.45 som Kia sa´.

Kia sa...

Ångrar mig omedelbums.

Carmina Burana blir perfekt.

Cymbaler gör sig bäst just strax innan fyra på morgonkvisten.

Anonym sa...

Borra lite hål kl 7 på morgonen när han är bakfull, gärna med slagborrmaskin. Du får spackla igen dem efteråt med det är det värt!

Catarina sa...

Tack för alla tips!
Jag träffade honom ikväll på ICA och hotade med lite Carmina Burana. Han gjorde tummen upp, vi skildes som vänner och nu är det alldeles knäpptyst, där på andra sidan väggen...