tisdag, april 06, 2010

Att kyssa en älg



Älg-Lasse går i täten och busvisslar. Med graciösa steg kliver Moses fram mellan de avgnagda trädstammarna och möter oss. Lite längre bort står Tuva och hennes två kalvar. Tuva vill gärna kela och bli kliad, kalvarna är blygare. Den andra honan (vars namn jag inte minns) är dräktig och hälsar på oss med vänlig men något trött blick. Sist kommer den store. Nyfiket sträcker han sin långa mule mot mig.

Öga mot öga med kungens konung vill jag spontant böja min nacke i ödmjuk vördnad. Djuret är enormt, trots tappade horn, men det rör sig som en dansör. Blicken är god och klok. Det finns inget ont i denna varelse.

Jag lägger mina läppar mot den mjuka mulen.
Sen matar jag kungen med en banan.

2 kommentarer:

Store Dam sa...

HUR busvisslar en älg???

Catarina sa...

Det har jag ingen aning om. Det var älgskötaren Lasse som kallade på sina tama djur med busvissling.

Ärligt talat vet jag inte hur man busvisslar överhuvudtaget...!