måndag, maj 13, 2019

Ren matematik

Jag tänker på livet resurser.
Vi har 24 timmar per dygn att fylla.

Arbetad tid av dessa ska vara åtta. (Ok att jag räknar upp till 15 per dag ibland, men det är bara de där mest intensiva veckorna varje sommar.)

Sen bör vi sova åtta. Räknar åtta inklusive tandborstning, insomning och uppvaknande. (Godnattsamtalen med the special one tar ofta en timme, men visst räcker sju timmars sömn också.)

Återstår åtta.
Och jag tänker att de skulle kunna fördelas så här:
  • Äta (från ax till limpa, dvs även handling, tillagning, disk) 3 timmar
  • Motion 1 timme
  • Läsa, förkovra sig, intellektuell stimulans (böcker, artiklar, nyheter, dokumentärer osv) 1 timme
  • Egentid, egenvård (meditation, badkar, bastu ... because you're worth it) 1 timme
  • Leka, älska (mycket kroppskontakt, skratt, njutning) 1 timme
  • Transportsträckor som fylls med tankar, reflektion, avslut efter dagens arbete och planering inför kommande 1 timme
Totalt 8 timmar alltså.

Jag tittar på min uträkning.
Och inser, rent logiskt, att det inte finns tid för:
  • Sociala medier 3 timmar
  • Ältande 2 timmar
  • Tvivel 1 timme
  • Bråk 1 timme
  • Pedant-städning 2 timmar
  • Meningslöst slötittande på TV 3 timmar
  • Dåligt skrivna böcker 1 timme
  • Negativa tankar 1 timme
  • Stå i kö 30 minuter 
  • Bevaka vad andra (t ex grannar eller kändisar) gör 30 min

Inga kommentarer: