tisdag, september 04, 2007

Vatten, värme och vänlighet


Jag har varit i Thailand. För första gången. (Inte sista.) Reste runt i en Land Rover med tre andra vuxna (alla thailändare), mina två ungdomar och tre småbarn.


Bangkok var fyllt av bilar, människor och dofter, och på Hotel Asia log de från öra till öra. Först tyckte jag att det var lite obehagligt men snart förstod jag att värmen var genuin och äkta. Palatset glittrade i solen och det svaga ljudet av klockor i vinden förmedlade frid. Traffiken däremot... I bilköerna förstod jag vad som menas med det thailändska tålamodet.

På den flytande marknaden Damnoen Saduak köpte vi frukt och nudelsoppa. Svetten rann nedför kindbenen, vattnet rann ner i strupen och till sist rann hela himlen över kanaler, markiser och långsmala träbåtar. Det var nog en av de märkligaste och mest fascinerande platserna jag varit på.


Så åkte vi till Koh Chang och allt blev stilla och liksom förklarat. Saltet i havet, soldiset i skymningen, snäckorna på stranden - hur nära paradiset kan man komma?


Och återigen; denna vänlighet, denna mjukhet, detta mänskliga balsam. När jag satt ensam och såg ut över havet förstod jag varför alla reser till Thailand. Gång på gång. Även jag var fast, trots charter-fobi och "tycka-turist-trist"-motto.

Och jag tänker att människor är inte så olika varandra ändå, trots avstånd, trots olika ekonomiska, politiska och geografiska förutsättningar. Thailändarna bygger hus till sina andar, svenskarna sätter upp fågelbord i trädgården. Vi vill alla bli älskade, villkorslöst, och ha någon att ge vår kärlek till. Vi vill äta gott tillsammans med de vi tycker om, vi vill skratta, dansa, sjunga. Vi vill uppleva äventyr och lärdomar, vi vill värna om det som syns och det som inte syns, det magiska. Och vi vill ha roligt - sanuk!

Så vi har ridit elefant, simmat med delfiner och umgåtts med apor i det fria. Bott hos släktingar i universitetsstaden Khon Kaen, besökt tempel, marknader och en liten by mitt bland alla risfält, badat i vattenfall och handlat klänningar för 40 kronor styck.

Vi har haft det rasande bra.

Inga kommentarer: