måndag, januari 12, 2009

Ja. Jajamensan. Absolut. Javisst. OK. Självklart. Japp!

Jag vet inte om jag vill se filmen "Yes man!" men som ung teaterstudent föll jag pladask för den kanadensiske teatermannens lära om Acceptera-Blockera. Jag förstod direkt att varje gång jag sa NEJ stoppade jag flödet i både mig själv och allt som skedde runt omkring. Men om jag däremot bejakade skulle något hända och ta mig vidare.

Så blev det. Jag sa alltid JA. Ibland med lätt ödesdigra följder (bada naken i en fontän mitt i natten i Paris är inte en bra idé...)
Jag blev förstås också lurad: "Spela in en singel? - ja, tack, vad roligt att du tycker att jag är så pass bra! - - - Eh, men.... skulle vi inte till studion...?"
Men det där var undantag. Hur mycket roligt, spännande och utvecklande har jag inte fått vara med om - bara för att jag accepterat istället för att blockera.

Nu sitter jag här och tänker att jag måste lära mig att säga Nej. Jag klarar inte allt. Hinner inte allt. Orkar inte allt. Håller jag på att bli instängd, tråkig, feg, avskärmad, stagnerad?
Säg att det inte är så. Säg att jag bara är lite klokare numera.

För i djupet av min själ kommer jag alltid att vara en Bejakare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Svår fråga det där. När jag var yngre sade jag ja till i stort sett vad som helst bara för att inte missa något. Ville inte höra om saker i efterhand. Lärde mig med tiden att säga nej vilket även det ibland gick till överdrift. Nu försöker jag sålla mellan ja och nej. Tyvärr är det oftast när jag sagt nej som jag ångrar mig men man lär sig förhoppningsvis av sina misstag. Och du, må gott!

Anonym sa...

Du är klok! Om man inte säger nej ibland kan man få magsår!/ Ulrika

Anonym sa...

Hej Cattis,

håller med. Jag ville vara så himla positiv mot allt och alla att mina JA gjorde att jag sade NEJ till mig själv... hm. Hur bra är det på en skala!? Sen är det kanske en filosofisk fråga också; om jag säger nej till något betyder det ju faktiskt att jag sagt JA till något annat...TÄNK! Och vad vore livet utan gränser? Kul att läsa dina kommentarer, du har rätt i mycket. hälsningar från en annan 45 taggare/Susan K (f.d. Laila)

Catarina sa...

Hej fd Laila och tack för din kommentar - vettiga ord!

fd Cattis