söndag, januari 18, 2009

Logisk slutföring (skulle kunna bli en daglig rutin för oss alla)

A Vi i väst har pengar, persondatorer, internetuppkoppling och i de flesta fall stor medvetenhet om världens orättvisa resursfördelning. Men vi är lätt stressade och tidspressade, vilket genererar dåligt samvete nånstans i bakhuvudet; ”jag borde göra mycket mer, jag har ju egentligen möjligheten…”

B Människor i andra delar av världen saknar vatten, mat, medicin och behöver snabb hjälp - samtidigt som en egen hållbar infrastruktur byggs upp långsiktigt.

C Företag vill nå ut med sin reklam.

DETTA ÄR MIN LOGIK:
Låt A ta 60 sekunder av sin dyrbara tid till några enkla klick (strunta i reklambilder, det flimrar ändå så mycket förbi på våra skärmar hela tiden).

Låt C betala för mat, vatten och medicin istället för dyr reklamplats i
t ex TV, och samtidigt nå ut till miljontals mottagare med sin web-reklam.

Och framför allt: låt B få leva, få en del av vårt överflöd.

DET HÄR BLIR DÅ DEN KONKRETA HANDLING SOM FÖLJER MIN LOGIK:
HIT och klicka på blå box, så har du hjälpt ett barn med mat och medicin
HÄR hjälper du ett annat, om du klickar i den gula boxen
Klicka HÄR och sedan på den gröna knappen för att ge ett mål mat till ett barn i Indien
Klickar du HÄR har stödjer du en hjälporganisation som arbetar i 29 olika länder
HIT kan du gå, för att sedan klicka på den lilla röda bollen
HÄR kan du också klicka, och ge ett barn i Argentina mat genom att klicka på blå knapp
För komma till Hungerfighters, klicka först HÄR, sedan i grön box i mitten
Poverty fighters finns HÄR, så blå box
HÄR för att komma till The Hunger Site, där du trycker på gul knapp

Jag ska göra detta till min dagliga rutin.
Jag utmanar dig att göra detsamma.

Varje dag dör ca 18 000 barn av svält.

2 kommentarer:

Jenny Eklund sa...

Otroligt bra tips! Har skickat det vidare till alla jag känner.

Catarina sa...

Ja, tänk om varenda en som har internet klickar varje dag, skulle det inte bli en jäkla skillnad då?

Förutsatt att företagen håller vad de lovar, men många gör faktiskt det.

Och man måste alltid försöka!