tisdag, september 08, 2009

On the road

Jag är minst 10 kg lättare och mycket vältränad. Jeans uppvikta över stövlar med skyhög klack, nitbälte och ett linne som framhäver mina muskulösa armar. Jag går rakt in, fullkomligt orädd och ställer mig mitt på golvet.

Det är tyst en stund. Och jag säger: ok, jag är 45 men va f-n. Madonna är 51.

Sen sjunger jag med hela livets sorger och glädjeämnen i strupen - snabbt klipp över till hon som gråter, han som är totalt fängslad och så den tredje, den kärvaste, som håller en hand över munnen, som för att hindra ett skrik att komma ut.

Efter det är inget sig likt. 40 plussare är kult. Medelåldern rules. Alla unga vill lyssna och lära, slitage är trend, ordet gubbrock upphör att existera och rockfestivalernas medelålder höjs med 20 år.

Bara för att jag sökte Idol 2009.

Så dagdrömmer jag när jag kör hem i mörkret och sjunger med för full hals i radions:

and through it all she offers me protection
a lot of love and affection
whether I'm right or wrong
and down the waterfall
wherever it may take me
I know that life wont break me
when I come to call she wont forsake me
I'm loving angels instead

Tags ,

4 kommentarer:

Catarina sa...

PS Väcktes av ett sms från min 17-åriga dotter:
"..läste på din blogg. Är de sant? <3"

Anonym sa...

Egentligen SKULLE du kunna göra det Catarina. Du har just den intesitet och utstrålning och äkthet som saknas hos våra etablerade schlagerfestivalsångare. De är i mitt tycke lite FÖR lika varandra,robotiserade,Abbaepigoner
med lite FÖR perfekta ,skrikiga onyanserade röster. Lite FÖR välsminkade och uppklädda....
Ojojoj, tänk på Edith Piaff mfl

Catarina sa...

Haha - tack, Anonym! Men nej tack.

Just Idol är ett underhållningsprogram där unga individer med personlighet får synas en stund i TV (och sen bli omstylade till mainstream, tyvärr... utom de få som håller på sin integritet, vilket i ett fall - Markus Fagervall - faktiskt ledde till vinst.)

Men jag håller med dig. Karaktär är sååå mycket mer intressant.

Om sen nån vill ha mig i ett hörn på en jazzklubb, inte sedd, bara hörd, då uppfylls en av mina drömmar!

Anonym sa...

mycket intiresno, tack