måndag, november 29, 2010

...men det var inte sant, men det var inte sant, för däremellan...

Ja, just det ...kommer fastan.

Dag ett: idag.

Motiverad och undrande på samma gång. Jag har inte fastat sen jag var drygt 20. Försökte en gång för så där 10-15 år sen men frös så att jag blev yr, och avbröt. Hur kommer jag reagera den här gången? Blir jag en pest för min omgivning? Hur klara av matlagning till tjejerna på kvällarna? Och är timingen verkligen rätt med minus 10 grader utanför knuten?

Ännu går det bra. Goda frukt- och grönsaksdrycker, fin buljong. Örttéet inget vidare, och glaubersaltet vidrigt. Humöret gott. Det knorrar lite i magen så här på kvällen, - bredvid mig två glas och en mugg som ska göra susen.

Följ mig på min faste-resa i dagarna fem. Eller välj att återvända hit när allt är över nästa vecka. Nu skriver jag om det här. För att inte halka av min bana. För att sätta press på mig att fortsätta. För att om det står i skrift är det på riktigt.

Och du får gärna skicka små uppmuntrande kommentarer om du vill!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Heja på! Klarar du av det så är års är det en verklig prestation. Det sägs att hjärnan får fart av fastande, så ojoj vilka bloggar det kan bli framöver. Vi håller tummen!/CFG

Store Dam sa...

Jaa, all lycka och välgång önskas du!
Det sägs också att man med fröjd plöjer genom tidningarnas olika recept,och gärna ger sig på att laga en och annan knepig rätt, utan att ens smaka av emellanåt.
Alltså;baka baka liten kaka...men inte mumsa förrän vi ses på torsdag! Ha det!

Kia sa...

Åh, heja dej!

Minns mina fastekurer på åttiotalet...21dagar är rekordet.
De tre första är rätt hemska, faktiskt.
Men sen...åh, när all energi bubblar runt, kroppen känns lätt lätt och huvudet klart som en septembermorgon.
Lycka till! Jag ska heja på dej!

Kram
från Kia

Catarina sa...

Tack alla! Jag gillar att bli hejad på. Men 21 dagar?!!? Nej, det låter jag bli. Längtar alldeles för mycket efter knäckebröd med avocado och keso...

Anonym sa...

Åååhh, nu blir jag sporrad till ett nytt försök. Jag har inte heller fastat på över 20 år, kommer ihåg det som något rätt svårt och framförallt var ju det att inte få något tuggbart rena pesten. Men jag tror jag gör som du och gör ett försök. Skulle verkligen behöva höja hjärnfunktionen och rensa innandömet både på det ena och det andra. Tror jag ska läsa på lite först, minnet är inte det bästa numera ;)

Catarina sa...

Anonym - ja, jag kan bara säga att jag ångrar inte en sekund!
Gick in på en hälsokost och köpte ett helt kit från Nyform som hette 5 dagars fasta, just för att jag inte riktigt mindes och för att jag ville försäkra mig om att det blev bra och rätt.
Nästa gång tar jag 7 dagar. För det här var grymt bra, för både kropp och själ.
Lycka till!