måndag, april 07, 2008

Moderna uttryck

”Må bra” är ett trevligt avslut, men ”Må bäst” är lite märkligt. Är någon värd att må bättre än andra? Varför det i så fall?

Användandet av ordet ’fett’ är begripligt i dessa ”du-är-vad-du-äter- tider”, fett aktuellt alltså, ungefär som det var sjukt inne med ordet ’sjukt’ i samband med att galna ko-sjukan skrämde slag på alla.

"Värsta grejen" kanske har liknande drag från "Må bäst" - eller?
Tävlar gör vi i alla fall, vi nutidsmänniskor. Hej vilt och helst i TV.

Att lägga till ett NOT efter en mening är däremot en underbar förtydling - i alla fall för mig, som alltid har en fördröjd reaktion vid ironi (jag utgår från att människor menar det de säger). Med ordet ’not’ blir det glasklart och jag slipper känna mig dum för att jag trodde att något var sant!

Ja, så där kan man ligga och fundera vid fem-tiden en måndagmorgon… Kan inte lova att tankarna är särskilt klara (har inte riktigt vaknat än), men jag ville ändå skriva ner dem här på bloggen.

Har du några fler moderna uttryck som kan vara roliga att skärskåda? Skriv en kommentar!

Tags , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dissa!
Ett mycket användbart ord, ganska färskt tror jag. Täcker det mesta som är kreativt och angenämnt, möjligen förknippat med lite tidspillan.

Catarina sa...

Dissa är ett av mina favoritord! Det fyller verkligen ett tomrum - vad sa man förr i världen?

Nu brukar jag inte dissa så mycket eller så många, men det händer...

Läs mer om ordets ursprung här:

http://www.dissa.se/