torsdag, april 10, 2008

Sex ords romaner

Hemmingways är berömd: "For sale: Baby shoes. Never worn."
Sex ord och ett helt livsöde.

Nu finns det en svensk websida dit kända och okända skickar in egna beskrivningar på sig själv och sitt liv – allt inbakat i sex ord. (Länk till sidan hittar du här, eller under länkar i höger spalt.)

Själv har jag svårt att välja vilka ord som hör till mig. Rollerna varierar, dagsformen varierar, livet är ju allt annat än statiskt. Men jag har några förslag:

”Musen som röt rätt förnuftigt ändå.”
(tänker och tycker om det mesta)

”Det går bra. Javisst! Absolut. Jajamensan.”
(kan inte säga nej)

”Lätt att såra, lätt att lura”
(svarta stunder)

”En nål i en mänsklig höstack”
(ljusa stunder)

”Jag litar bara på min själv”
(säkrast så)

Eller kanske den här, som jag känner mest för:

”Kastar mig ut; faller, färdas, flyger.”

2 kommentarer:

L sa...

Ja... tänk om man kände sig som en som kunde beskrivas med samma sex ord hela tiden... som en tråkig (stereo)typ.

/L

Antecknat sa...

Catarina, du kan ju skicka in alla som bidrag till sajten!!!! :oD

Själv ändrar jag mig hela tiden. Kommer hela tiden på nya sexordsformuleringar... (och så har man ju vissa som är mer privata än andra)

Det är klart att man inte kan definera sig med sex ord enbart, men det är rätt så intressant att se/läsa/tänka kring de där orden, att få en inblick i en annan människas liv på några få ord.

vänliga hälsningar Jenny