torsdag, april 24, 2008

Sagan om... II

Törnrosa är ensam hemma. Föräldrarna åkt iväg någonstans och hon irrar planlöst runt i salarna. Så kommer hon till ett dunkelt rum.

Fen
Kom in min vän.

Törnrosa
Vad gör du?

Fen
Jag spinner en tråd. Gör något som ger resultat.

Törnrosa tittar på sländan och spinnrocken under tystnad.

Fen
Och du, vad gör du?

Törnrosa
Inget. Det finns inget att göra.

Fen
Har du svårt att finna en mening med allt?

Törnrosa
Jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.

Fen
Sätt dig här och prova. Jag lovar att det kommer att göra dig lugnare.

Törnrosa går närmare. Den vassa nålen sticks in i armvecket.
Strax efter sprids ett leende över tonåringens bleka ansikte, innan hon försvinner in i dimman.

6 kommentarer:

Svensson sa...

Smart att skriva namnet ovanför replikraden, man slipper kolon.

Är du i teaterbranschen? Är själv (egenutgiven) författare som nu tänker prova på drama. Känns skoj. Roligt också att man kan skicka manus elektroniskt i denna bransch, bokförlag däremot ska ännu ha pappersutskrift. Stenålder.

Intressant text för övrigt. Minns inte vad sländan hade för roll i sagan, men här var det ju "porten till artificiella paradis" så att säga... Originellt.

Catarina sa...

Törnosa stack sig på sländan och sov i hundra år. Kunde inte låta bli att dra denna parallell...

Välkommen hit! Jag har nyss läst på din blogg och kommenterat.

Anonym sa...

Sagan om... I. Nu går jag igång och undrar... Hmmm, menar hon I som i jag på engelska. Handlar det om henne...?
Ja, sån är jag...
Sagan om... II. Nej nu menar hon inte I som jag i engelskan...
Men handlar det hon henne i alla fall... har hon haft en tuff svår ungdom. Droger och våld?

Ja, sån är jag...
Men tänkvärda bloggar var det och det var väl det som var meningen...

Catarina sa...

Hej Sid!

Se inläggen som politiska, snarare än självbiografiska. (Sagor har väl alltid varit ett sätt att bearbeta delar av en brutal verklighet?)
Del tre kommer imorgon.

Men jag medger att titlarna inte är lysande...

Anonym sa...

Inte alls! Det är bara jag som går igång och "tyder" in det ena och andra...
Många skriver lite inlindat om egna upplevelser...

Anonym sa...

Prinsen står framför spegeln. Han hör en röst som säger;
-Du är speciell.....du har krafterna och modet....bara du kan rädda prinsessan.

Prinsen sadlar sin vita springare och rider ut, bort mot den mörka skogen.

Strax på andra sidan bron över den strida forsen möter han jätten.

Prinsen
Är det du som fångat prinsessan?

Jätten
Kanske det.

Prinsen
Jag har kommit för att befria henne!

Jätten
Och?

Prinsen
Jag har kraften och modet!

Jätten
Jaha,du.

Prinsen satte skänklarna och red mot jätten med sitt dragna svärd.
Jätten sopade till honom med en liten gran och prinsen for som en vante genom luften, kraschade mot ett stenblock och dog omedelbart.
Hästen slog jätten ihjäl och stekte till kvällsmat.

God natt, små barn.