tisdag, augusti 10, 2010

Närkontakt

Tror banne mej att jag mötte mitt totemdjur idag. (Jo, jag gillar fantasi och är öppen för livets alla möjliga vindlingar, men det här var magiskt - på gränsen till mystiskt.)

Jag sitter i solen på trappan då en trollslända landar på mitt knä. Där stannar den. Länge. Först tycker jag bara att det är konstigt, för den är vänd emot mig och verkar helt orädd, trots att jag rör mig ibland, stryker bort håret ur pannan och så.

Sen tänker jag att den vill ha kontakt. Så jag börjar prata.

Då rör trollsländan på huvudet. Nickar, ruskar lite, lägger det på sned. När jag säger nåt riktigt fånigt gnuggar den huvudet frenetiskt med sina framben. Annars lyssnar den allvarligt, och reagerar på allt jag säger. Den är glittrande gröngul med starka vingar, vacker men lite sargad: ett av benen är borta.

Efter en stund tystnar jag och bara ler. Då höjer trollsländan sakta sitt huvud - och ler tillbaka! Ett smalt brett streck syns under de två stora facettögonen. Jag tror knappt vad jag ser, men varelsen kastar huvudet bakåt som om den skrattar.

- Du, jag tror dig, säger jag.

Då plötsligt lyfter den och flyger rakt mot mig, rakt mot mina ögon. Jag blundar hastigt. När jag öppnar ögonen igen är den borta.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Klart trollsländan är ditt totemdjur. Förtrollande, vacker, magisk .... som du. Googlade på trollsländans betydelse som totemdjur:

Trollsländan står för nuet, förändring och livets magi.

Anonym sa...

Ryser av häftighet.. härligt när sånt där händer ^^