fredag, augusti 20, 2010

Spanien 3: Vin och vatten!

Detta hade aldrig hänt i Sverige:



Rött vin i karaff och en liten lapp: "Bienvenida".
Spanskt hotellrum - inget mineralvatten för 40 kronor flaskan här inte.
Och Rioja är och förblir mitt favoritvin.

Sangrian görs på fruktjuice, mineralvatten och vino tinto. (Jag gjorde omedelbart en kanna när vi kom hem; nu har jag druckit sangria varenda kväll, övertygad om att det tveklöst är bra för hälsan.)

På flygplatsen såg jag den: en flaska mousserande i gulddesign från topp till tå. Efteråt ångrar jag att jag inte köpte fler. Så nästa vecka ska jag fråga Systembolaget om de inte kan importera från Distilleria Bottega.



Det var vinet.
Nu till vattnet:
Livgivaren, törstsläckaren, lekkamraten, kylaggregatet, rengöraren, växtkraften, åtskiljaren, matresursen, gatpiskaren, båtbäraren, strandsmekaren, djupet, fasan och lugnet.

Vi lekte i poolens vattenfall och Atlantens vågor.
Vi vilade blicken över horistonten.
Vi är ur havet.







Nu lämnar jag Spanienminnen och åker till ett annat hav.
Lite mindre salt, lite mindre vidsträckt.

Likväl: det finns bara ett hav.

Inga kommentarer: