torsdag, mars 25, 2010

En vårkrönika

Min äldre grannes fullständigt insnöade bil är nu nästan helt avtäckt. (Om jag ägt en spade hade jag skottat fram den redan för en månad sen - men alla spadar var slut i samtliga affärer.)

Koltrasten sjunger ivrigt, fylld av längtan efter en partner. Jag verkar inte längta efter nån, med tanke på att jag vände i dörren till singel-minglet. Kan helt enkelt inte förmå mig till att bjuda ut mig, varken i annons eller på marknad. Så jag förblir den ogifta fastern som grillar korv med brorsbarnen och leker dem dyngsura i vårsnön.

Varannan dag skiner solen, varannan dag är det gråväder. Folk skuttar mellan uppdykande hundbajs och nytillkomna vattenpölar. Jag rycker på axlarna åt mina gräsligt smutsiga fönsterrutor och beställer tid för däckbyte. Nyser lite, eftersom jag gick i vårjackan alldeles för tidigt.

Det töar.
Det är vår!
På måndag backar jag tillbaka till vintern.

Men när jag kommer hem från Lappland hoppas jag kunna lägga kinden mot en solvarm tussilago.

Inga kommentarer: