onsdag, oktober 14, 2015

"Sluta tänka, börja se."

Orden är inte mina. Men de har följt mig sen jag som 20-åring läste om den indiska filosofen Jiddu Krishnamurti. Han som aldrig ville vara någon ny Messias, utan ödmjukt förklarade att var och en måste finna sin egen väg.

Börja se.
Se det du har.
Uppmärksamma det som finns framför dig.

Upplev det som gör din kropp varm.
Upptäck vad som gör din själ varm.
Förstå vad som får dig att känna dig levande.

Benämn det inte.
Analysera det inte.
Kategorisera det inte.

Bara se.

Och alla färger blir så mycket
klarare.

2 kommentarer:

Kristina Nygren sa...

Så fint du skriver tänkvärt, jag är ny på den sidan jag bloggar nu som heter bloggo.nu tittar mig omkring och läser andras. Många är väldigt anonyma och tråkiga. Vissa fastnar man för som jag gjorde då jag läste din
ha en bra vecka
mvh Kristina

Catarina sa...

Tack - vad glad jag blir! Skriver för att lätta på trycket, men vill förstås bli läst. Och allra roligast är kommentarer (som är mycket sällsynta här.)