onsdag, december 29, 2010

Fråga alltid VARFÖR!

Tv4-nyheterna igår:

1/3 av den plast vi sopsorterar återvinns aldrig utan bränns upp. Långt reportage. Grafiska staplar: ja titta, 30 procentsnivån av återvinningsprodukter åker ner till 19 %. Rubriken var: Sverige är inte det föregångsland på miljöfrågor som det säger sig vara.

Och så på slutet: en kvinna säger, i förbigående, att det vore bra om man lärde folk att återvinna på rätt sätt. Slut på reportage.

Först tänker jag "Jaha?". Sen blir jag förbannad.
INTE EN ENDA JOURNALIST FRÅGADE:

- Varför bränns den sista tredjedelen upp, i stället för att återvinnas?

Det enda ett sånt här reportage leder till är att färre sopsorterar. "För det har man ju hört på nyheterna att allt bara bränns upp ändå."

Jag hör ofta att det inte är nån idé att sopsortera; "kommunen bränner ju allt ändå". Och jag blir lika upprörd varje gång. Människan är i grunden lat. Enklast är att tänka egoistiskt och kortsiktigt. Genvägar är det bästa vi vet.

Själv ska jag sortera ÄN noggrannare från och med nu.

Och du: lägg inte i fel behållare. Läs noga på paketen hur de återvinns. Tvätta ur allt. Lämna sopsorteringsstationen snygg. Låt dem inte bränna upp det som kan återvinnas!

Vi har bara en jord.

Inga kommentarer: