måndag, februari 29, 2016

29 februari 2016

Idag är det skottdag.

En dag extra. Jag arbetar en dag till utan extra ersättning den här månaden. Å andra sidan får jag bo gratis en dag i min lägenhet, för hyran är ju densamma som en vanlig februari.

Det är idag jag får fria till lämplig ungkarl, enligt gammal engelsk tradition. Funderar på om jag ska slå till, annars får jag ju vänta fyra år. Å andra sidan; jag brukar inte följa regler på det sättet.

Det är idag människan visar sin kreativitet i mätande, kategoriserande, organiserande. Tänk att, när man inte får det att gå jämnt upp, bara komma på idén att kapa ner en månad till 28 dagar i stället för de vanliga 30-31, och sen – då och då – kila in ytterligare ett datum, och låta det inte bara vara nödvändigt, utan aningen magiskt. Vi har dessutom Karl XII att tacka för vår skottdag. Bara det.

Så med ett litet extra skimmer över sig fortlöper denna måndag som vanligt; med arbete, hushållsbestyr och vardagslogistik.

Men imorgon ...
Då är det mars.
Äntligen!

Inga kommentarer: