torsdag, januari 28, 2010

Det är så enkelt

och ändå det allra svåraste som finns.

Att alltid vara rak, närvarande och sanningsenlig. Att inte skjuta upp. Att inte dra på saker, eller sopa dem under mattan. Att våga det obehagliga, eftersom det annars alltid straffar sig i slutändan om man sticker huvudet i sanden.

Jag la nyss upp återbetalning till CSN för studielån; 12 000 kronor.
5 för min egentliga utbildning, då, 3 år på universitetet när jag var ung, och 7 för det där sabbatsåret för inte så länge sen, när jag skulle ägna mig åt mig själv, mitt skrivande, mitt konstnärsskap. Det år som skulle varit mitt bästa, och blev mitt allra värsta.

Gör inte slut via sms. Avskeda inte med ett mail. Skjut inte upp livet framför dig och tro att det löser sig av sig själv. Möt verkligheten - människorna och situationerna - med ärlig blick, medvetna handlingar och en fullständigt realistisk syn på livet.

Det är ju så enkelt.
Eller?

Inga kommentarer: