tisdag, januari 12, 2010

Let it be

Jag klagar av princip aldrig på vädret.
Det spelar nämligen ingen roll hur mycket tid och kraft jag lägger ner på klagosång eller upprördhet: vädret kan jag inte påverka eller ändra på. Men jag kan välja att inte bli en gnällspik.

Plus 30 och svettig sömnlös natt? Bara att rida ut.
(Ta ut handdukarna ur frysen och svalka panna och handleder.)

Minus 20 och bitande nare? Det är som det är.
(Man får lägga extrasulor i moonbootsen och strunta i hur oklädsamt det är med termobyxor, dunjacka och fånig mössa.)

Igår till exempel:
  • Kraftigt försenat pendeltåg pga tekniskt fel i kylan. Jag hade startat i god tid, så jag hann precis med fjärrtåget.
  • Flera timmars fotosession utomhus på slottsruin. Det är klart att det hade varit enklare om det inte var så smällkallt, men filtar, mörk choklad och hett honungsvatten gjorde det trevligt ändå!
  • Inställt X2000 när jag skulle åka hem. (Det var halt på spåret.) Runt om mig blir resenärer mer och mer högröda i ansiktet när de försöker ta sig fram genom SJ's telefonkö. Jag tar lugnt nästa förbindelse.
  • 4,5 timme på snigeltåg med fastfrusna dörrar som skapar enormt kalldrag. Kommer hem efter 17 timmars arbetsdag - ständigt under påverkan av vädret.
Det var en bra dag i går!

Inga kommentarer: