lördag, december 27, 2014

"Tack för att du varit med och gjort det här året fantastiskt!" (Facebook gratitude)

Nej, jag vill inte se mitt år genom en Facebook-app. Vill inte att ett dataprogram slumpmässigt ska välja bilder och uppdateringar jag själv skrivit. Jag finns på riktigt. Det jag har upplevt fyller mig, påverkar mig, gör mig till den jag är idag. En levande, pulserande varelse, ständigt i utveckling. Människa.

Jag sammanfattar mitt eget år, tack. Så här kanske:
Lite fler rynkor och gråa hår, lite mer hopklämda kotor och fortsatt sjunkande fotvalv. Många skratt, fester, lekar och soliga dagar. Där finns också hårt arbete, fullständigt fokus och en rejäl portion jävlar-anamma.

Det finns minnen av stränder, fält, horisontlinjer och mjuk mossa. Det finns steg, tiotusentals, ja mer. I tjänst, oftast bärande något tungt. Och utanför, i ensamhet. Då med ryggsäck, mindre tung. Ansvar har axlats. Val har gjorts. Svårigheter har benats ut, hinder kryssats förbi. En konflikt blev löst.

Frihet, ljus och luft har fyllt mina sinnen. Också känslor, möten, samspel. Nya upptäckter, nya tankebanor. Färre rädslor. Pirr.

2014, du har varit mig till stor glädje. Jag har öppnat mig för alla dina erbjudanden. Jag har kommit vidare.

Nu inleds snart ett nytt år.
Jag vänder inte blad. Jag börjar inte om.
Jag kastar mig ut.

2015 - varsågod, drabba mig.

1 kommentar:

Anonym sa...

...och måtte det kommande året bli just så som du skulle vilja att det blev , för världen, för världens alla levande människor och djur och för världens finaste medmänniska...DU
GOTT NYTT ÅR!