tisdag, december 09, 2014

Om du fick en egen ...

Gick på Kungsgatan i Stockholm när tre barn kom fram till mig.

- Ursäkta, men vi håller på med ett arbete i skolan. Och vi undrar om du har lust att svara på en fråga?
- Javisst.
- Ok ... (smartphone fram, inspelning på - jag känner mig som värsta kändisen): Om du fick en egen enhörning, hur skulle den se ut och vad skulle den ha för superkrafter?

Se där ja. En tanke jag aldrig förut tänkt. En egen enhörning? Jag tänkte först skratta till det och säga att en liten hund duger gott åt mig, men så såg jag att de var mycket allvarliga.

- Jag tror att den skulle vara vit med ljusblå man och silverhorn. Och så skulle den ha kraft göra ledsna och ensamma människor glada.

Barnen tackade och skuttade iväg. Och jag tänkte att just nu behöver jag ingen enhörning, just nu är jag mycket glad. Men det är klart ... man vet aldrig.

Hur skulle din se ut, och vilka krafter skulle den ha?

1 kommentar:

Gunilla sa...

Vilken underbar undersökning. Tror din enhörning har den kraften. Hur skulle min se ut? Alldeles bländvit, med snöstjärnor i manen och ett gnistrande horn. Snälla mörka ögon. Superkraft ...? Skapa balans och harmoni i världen. Helt enkelt.