måndag, september 20, 2010

Valnatt

Jag följer valvakan med stort intresse. Min mage knyter sig ibland, min puls går upp, min andning hamnar högt i bröstkorgen. Samtidigt läser jag utrop och kommentarer på Facebook. Engagerar mig och blir mer och mer övertygad om vad jag tycker är viktigt.

Ett:
Jag avskyr pajkastning, smutskastning och sandlådepolitik. Jag blir upprörd av nidbilder på partiledare med slagord såsom "Som Robin Hood fast tvärtom" eller personliga påhopp: "Reinfeldt ser ut som en förvuxen bebis", "Där sitter Ugly Betty - nej det var en vänsterpartist". Och så vidare. OAVSETT POLITISK TILLHÖRIGHET.

Två:
Jag skyr förenklingar: "nu ska de blåbruna styra Sverige, måste flytta, men jag kanske aldrig får komma tillbaka..." Att det skulle vara alliansens fel att Sverigedemokraterna valts in i regeringen. Och så vidare. OAVSETT POLITISK TILLHÖRIGHET.

Tre:
Framför allt: jag sörjer och fasar för Sverigedemokraternas framgång. Nästan 6 procent av landets befolkning har ansett att deras ideal och idéer varit de mest attraktiva. Nästan 6 procent tycker att Jimmie Åkesson och hans kollegor är de politiker de vill ska föra deras medborgerliga talan i fyra år framöver.

Så här är min personliga slutsats:

Nu måste alla lyfta sig ur ankdammen och belysa frågan i ett nyktert perspektiv. Inte skylla på varandra. Inte peka finger. Inte utse syndabockar. Utan - jag har sagt det förr - hålla den humanistiska fanan högre än alla andra och tillsammans bekämpa rädslor och fientlighet.

Och alltid alltid arbeta för upplysning: med utbildning, med kunskapsspridning, med kultur. (Lund har Skånes högsta utbildningsnivå och lägst antal SD-anhängare. Bjuv har lägst utbildningsnivå och högst antal SD-väljare.)

"Small minds talk about people, average minds talk about events, great minds talk about ideas."

5 kommentarer:

Anonym sa...

Lägst utbildningsnivå i landet finner du i Norrland, och lägst resultat för SD i landet finner du, i Norrland...

Anonym sa...

Det hemska är att väldigt många svenskar med hög utbildning sympatiserar med SD. Nazismens fula tryne dyker upp igen./CPG

Catarina sa...

Här är en bra kartläggning av SD's anhängare:
http://www.henrikoscarsson.com/2008/11/sd-vljarna-kartlagda.html

henry sa...

Bra skrivet Catarina!

henry sa...

Bra skrivet Catarina!