söndag, november 28, 2010

Första advent?!

Nej, jag är inte överens med vintern. Inte än.

På facebook läser jag julstjärnestrålande statusrader som doftar glögg och smakar nybakt. Själv gräver jag ut bilen, får vita fingrar och kalla tår. Jag svär inte direkt, men jag har absolut ingen förväntansfull adventskänsla i kroppen.

Ingen tomte har snuddat vid min axel med löfte om ett snart besök. Ingen krans har kravlat upp på min dörr för att viska ett extra välkommen hem. Inga fladdrande ljus smälter undan mörkret.

Jag var i London nyss. Där var det höst. Det gröna, beigea, tegelfärgade slätade ut mina ögon och jag vandrade runt leende. Var nära kära vänner, mötte spännande främlingar. Kände livet pulsera.

Ändå. Det är första advent idag och snön yr som i vilken sagobok som helst... Jag får gå ner i källaren och hämta en stjärna eller två. För så här kan vi inte ha det!

Inga kommentarer: