måndag, november 22, 2010

Wasabi i näsan

Jag ska gå på en väldigt speciell fest. Jag ska ha balklänning på mig. Den är starkt turkosblå (vånda, vånda, det vore så lätt att ta en svart - så ser jag ut när jag går på fest - men nu kastar jag mig ut i de starka färgernas landskap. Jag är kort, mullig och har bräckligt självförtroende när det gäller mitt utseende... Men feg har jag aldrig varit.)

Ändå, min syster fåfängan håller mig i handen och viskar till mig att några kilo mindre kommer att göra susen. Och då har jag kommit på det allra bästa knepet: sushi.

Bloggen goes diet med nära på en sushi om dan. Det är förbaskat gott. Riset mättar, fisken berikar, soyan tillfredsställer mitt saltbehov, ingefäran läskar och wasabin - ja, den är bäst av allt. Genom munnen, upp bakom näsan hela vägen till hjärnan och - Ping! Klar i knopp och lite lite mindre för varje dag.

Jag slickar i mig det sista ur skålen och sänder ett tyst tack till japanerna.

Inga kommentarer: