måndag, juni 04, 2007

Smultronställen

Vi går mot ljus, värme och ledighet. Så nu, när picnic-korgarnas tid äntligen återvänt, tänker jag dela med mig av mina utflyktstips.

1. Musikrummet på Läckö slott, södra Vänern.
Äntligen försvann de mörka gobelängerna och tillbaka kom ljuset! Åk till Läckö slott, gå hastigt igenom paradrummen och slå dig ner på en bänk i musikrummet istället. Efter bara några sekunder kommer du känna den: stillheten. Och jag vet att du kommer vilja återvända. År efter år.

2. Orangeriet på Tullgarns slott (E4 söder om Stockholm, nära Trosa).
Jag vet inte riktigt vad det är med denna byggnad, men det är så makalöst vackert. Ljuset genom de sneda fönstren, gamla patinerade stenläggningar och olivträd. Antikt och impressionistiskt på samma gång. Låt vara att servitriserna är unga och oerfarna och inte har en aning om någonting, med de kommer säkert bli varmare i kläderna under sommarjobbets gång.

3. Ekotemplet i Hagaparken, Stockholm.
Parken i sig är ganska tråkig tycker jag som uppskattar lite mer röra och anarki. Men Ekotemplet står där, mitt bland hundar och joggare, och ser helt "off" ut - har liksom ingenting med resten att göra! (Det har i och för sig inte Koppartälten heller...)
Ändå är templet en liten pärla, speciellt i solnedgången när man kan sjunga högt därinne utan att göra bort sig alltför mycket, och till och med dansa en vals med sin kavaljer.

4. Fjärilshuset, också Hagaparken.
Än en gång en impressionistisk värld som förtrollar. Och det är något magiskt med fjärilar. (Om man nu tror på sådant skulle man kunna säga att fjärilarna är himmelska insekter, medan de flesta andra arter nog har sitt ursprung där nerifrån... I alla fall fästingar. Och mygg.)

Sedan har jag några alldeles privata smultronställen. Ni som känner mig; kom till Bedarön i sommar så åker vi dit!

Inga kommentarer: