söndag, oktober 12, 2008

Veckan som varit – revival

Återupplivar mitt gamla "Veckan som varit"-tema.
Egentligen har det inte hänt särskilt mycket alls.
Det är då det är en utmaning att se det lilla i det stora, liksom…

Veckans Blixt
Bella. I full fart gasar vi om grabben i Jaguaren, min bil och jag.

Veckans Utan Kompass I Tillvaron
Missar avfarten till min egen gata. Har jag verkligen varit borta så länge?

Veckans Mentala Liniment
Alla höstfärger. Mina ögon blir alldeles lena och hjärtat alldeles mjukt.

Veckans Crush
Sigge. Husse får ursäkta.
(Hade det varit ”Förra veckan som varit” skulle jag skrivit Pierre Dubonet. Förtjusande karaktär!)

Veckans Kvardröjande Själar
Två svalor i slottets tomma, luftiga, ödsliga musiksal. Fladdrandes runt måndag eftermiddag. Jag vet fortfarande inte om de kommit ut.

Veckans Cat Bland Hermelinerna
Tillfällig gäst på ett möte med mäktiga män. Mycket intressant.

Veckans Tår I Ögonvrån
Varför blir jag alltid rörd när någon är snäll mot mig?

Veckans Mest Oumbärliga
Ny produkt på marknaden: Apa i plast som torkar dina nylackade naglar.
(Förstår inte hur jag någonsin kunnat leva utan en sån… not.)


Veckans Skärgårdsromantik
Läser 2009 års förslag på fastighetstaxering:
”Byggår 1890”. ”Avlopp saknas”. ”Uppvärmning enbart med vedspis”.
Jag älskar det precis just sådär.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, vardagen rymmer så oändligt många guldkorn som vi kanske inte reflekterar över alla gånger. Det behöver ju inte vara spänning och action hela tiden. Trevlig blogg, förresten. Tack till Farbror Sid för att du visade mig vägen....

Anonym sa...

Får man fylla på med:
VECKANS MISS
I går lördag transmitterades Mets martiné-föreställning av Salome live till ett stort antal biografer världen över. Catarina med flera var dock inte på någon av dem, vilket är veckans stora miss!
Jag har sett många föreställningar i mina dar men aldrig någonsin blivit så tagen som i går. Inte nog med att scenografin, regin och framförandet var på absolut topp, själva formatet (många TV-kameror+ HD på bred filmduk + surroundljud) ger en intimitet som aldrig kan uppnås i teatersalongen.
Ingen med minsta känsla för opera får missa Folket Hus-rörelsens grandiosa satsning denna säsong. Här är generalprogrammet:

Strauss Salome
Finska operastjärnan Karita Mattila skapade stor sensation när hon 2004 sjöng Salome på Met för första gången. Hon repriserar sin enastående tolkning av rollen, inklusive hennes oförglömliga "Dace of the Seven Veils". Mikko Franck dirigerar.
11 oktober 2008 19:00 (alltså kört)

Adams Doctor Atomic
Regissören Penny Woolcock gör sin Met-debut med John Adams moderna mästerverk om en betydelsefull del av vår samtidshistoria: skapandet av atombomben. Barytonen Gerald Finley spelar J Robert Oppenheimer. Alan Gilbert dirigerar.
8 november 2008 19:00

Berlioz Faust Fördömelse
Ny produktion.
Berlioz betraktelse över godhet och ondska tolkas av Robert Lepage, en av teaterna mest nyskapande regissörer. Marcella Giordani gör titelrollen mot Susan Graham som Marguerite och John Releya som Mefistofeles. James Levine dirigerar detta alltför sällan spelade verk.
22 november 2008 19:00

Massenet Thaïs
Ny produktion.
Renée Fleming spelar den egyptiska kurtisanen som söker andlig vägledning och Thomas Hampson är munken som faller i onåd. Massenets sensuella musik presenteras i en ny produktion av John Cox. Jesús López-Cobos dirigerar.
20 december 2008 18:00

Puccini La Rondine
Ny produktion.
Nicolas Joël regisserar denna nya produktion, med operavärldens karismatiska par Angela Gheorghiu och Reberto Alagna i Puccinis underbart melodiska skildring av kärleken. Marco Armiliato dirigerar.
10 januari 2009 19:00

Gluck Orfeus och Eurydike
Denna jätteframgång från säsongen 2006-07 regisseras av Mark Morris. De fantastiska artisterna Stephanie Blythe och Danielle de Niese gestaltar titelrollerna. James Levine dirigerar.
24 januari 2009 19:00

Donzietti Lucia di Lammermoor
Mary Zimmermans succéproduktion hade premiär säsongen 2007-08. I huvudrollerna ses den karismatiska Anna Netrebko mot Rolando Villazón som hennes älskare och Mariusz Kwiecien som hennes tyranniske bror. Marco Armiliato dirigerar.
7 februari 2009 19:00

Puccini Madame Butterfly
Patricia Racette återvänder till titelrollen i Anthony Minghellas anslående produktion, en ny klassiker på Mets repertoar. Denna kritikerhyllade iscensättning hade premiär under säsongen 2006-07 på Met och Time Square. Marco Armiliato dirigerar.
7 mars 2009 19:00

Bellini La Sonnambula/Sömngångerskan
Ny produktion.
Mary Zimmermans nya produktion undersöker temat kring sömn och vaka i en uppsättning som utspelas i nutid. Bellinis lyriska musik klingar vackert med Natalie Dessay och Juan Diego Flórez i huvudrollerna. Evelino Pidò dirigerar.
21 mars 2009 19:00

Rossini Askungen
Elina Caranca gjorde sin triumferande Met-debut förra säsongen. Här gör hon titelrollen i Rossinis Askunge-saga. Hon framträder mot Lawrence Brownlee. Maurizio benini dirigerar.
9 maj 2009 19:00

OPERAFANS, GÅ PÅ BIO!//CPG

Catarina sa...

Okey CPG - du har rätt! Jag bangade... Sorry!

Vi får pricka in nån annan direktsändningskväll tillsammans.

Anonym sa...

Du är fin! Yes!
Viftar på svansen, pussar dig i mungipan!