söndag, augusti 24, 2008

Före eller Efter?

Jag tycker genuint illa om Före-Efter reportage. Som om människor måste göras om. Som om de blir bättre och mer värda efter några lager make-up, hårfärgningar och raffinerad klädstyling. I värsta fall plastik-ingrepp (dokusåpan "The Swan" - det mest fruktansvärda som TV visat).

Missförstå mig inte. Det är klart att man ska pyssla om sig själv och se till att man trivs med det omgivningen hela tiden ser, för att inte bli en människa som gömmer sig. Det är journalistiken jag vänder mig emot; hur ska reportrar och redaktörer lyfta människor? Är det verkligen med bantningstips, gör-om-mig reportage och förskönade fotos på överjordiskt vackra fotomodeller?

Dessutom tycker jag alltid att Före-bilden ser trevligare ut. Mer naturlig. Mer mänsklig. Mer tilltalande.

Ska jag bevisa det?
Titta på dessa två bilder.
Vilken är mest smakfull och lockande?

FÖRE


EFTER


Bilderna är tagna av dotter M som är en riktigt duktig fotograf för sin ålder.
Dessutom är hon en bra kladdkake-ätare, som ni ser...

Och vi kan båda varmt rekommendera caféet Chokladkoppen på Stortorget i Gamla Stan. Efteråt kan man pricka in den stora vaktavlösningen på slottet - en Monty Python-liknande upplevelse!

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha. det var en god kladkakka det :P