onsdag, december 26, 2007

Och så en filmkrönika

Nu har jag (äntligen) sett filmen Hairspray.

Storyn ryms på ett notepad:
-vacker & vit regerar
-kort & tjock eller svart göre sig icke besvär
-å andra sidan ska ingen behöva ta skit!


Men utförandet är charmigt, snyggt fotat, teatermässigt ljussatt och musiken & danserna sprakar av livsglädje och jävlar anamma! Jag satt med ett leende på läpparna och tårade ögon precis hela tiden.

Nej, det går inte att värja sig för all denna patos. Den gör mig glad, berörd, stärkt och lite upprymd på samma gång.

Mer filmer med uppbyggliga moralkakor, tack! Build bridges of communication.
Tear down fences. Reach out a hand. Stand together. Walk side by side. Make love, not war.
Osv, osv...

Ibland uppskattar jag faktiskt det amerikanska positivitets-flödet. Och måste jag välja mellan det och ”vad ska det vara bra för?” – ja, då kör jag the american way: go for it!

Inga kommentarer: