tisdag, december 04, 2007

Tema kvinna-man VI

Skriver män och kvinnor om olika saker?

Det finns strukturer i samhället som skiljer på kvinnor och män. Det finns sociala mönster i kulturer som skiljer på kvinnor och män. Men bortsett från alla yttre faktorer är skillnaden mellan individ–individ betydligt mer intressant än jämförelser mellan könen. Tycker jag. Alltså svarar jag ”Nej, egentligen inte” på min egen fråga. Och tillägger det som bankades in i mig när jag var 19-år och reste runt i USA: ”Don’t compare, appreciate.”

Tidigare har jag tjatat om min bil här på bloggen – jag är ju så vansinnigt förtjust i Bella! – men nu tänkte jag ge er en rejäl dos av den sfär man kallar den kvinnliga, av tradition och ren lättja. Det är bevämt att kategorisera och rubricera. Tyvärr.

Så här: häromdagen putsade jag silver. Det luktade pyton men det blev stiligt! (Erkänner att jag äter med silverbestick, alltid. Det är en del av min vardagslyx.) Sedan gjorde jag – äntligen – rent tre kastruller med stålull. (Den sista tiden har varit lite stressig… glömmer ofta på spisen…. bränner både soppa och mjölk.) Jag skurade ugnen (det finns ju själv-avfrostande frysar, varför kan ingen uppfinna en självrengörande ugn?). Jag bakade en paj, gjorde en kycklingggryta, var i tvättstugan och plockade bort bruna blad från krukväxterna. Till råga på allt gjorde jag allt detta ungefär samtidigt.

Om jag hade roligt? Jaada. Men jag behövde en stor whiskey efteråt. Because I'm worth it.

Inga kommentarer: