fredag, december 21, 2007

Thriller i cirkustält

Publikrep på "Rhapsody in Circus" en kylig fredag kväll. Och säga vad man vill om Wells; han vet hur man skapar up-beat.

Ändå framstår alla andra nummer som rena Liedl-produkter när Freddy Nock med partner kastar sig runt sitt snurrande dödshjul eller lite nonchalant springer fram och tillbaka på linan, utan en enda säkerhetsvajer. Det är nästan så att jag inte orkar titta, jag som utan undantag alltid avstår från skräckfilm. De dansar, busar, hoppar hopprep, låtsasramlar och vi skriker rakt ut i luften när han med tatueringen faller framåt, men fortsätter runt några varv, eftersom han i smyg satt fästen på sina skor.

Men när han sedan ska hoppa bock över sin partner (som endast böjer sin nacke en aning) går det fel. Han faller. Handlöst. I sista stund får han tag i linan med ena handen, och hänger där en stund. Jag tror att han är rädd. Själv kan jag knappt andas. Den missen var inte en taktisk del av showen, en dramaturgisk uppbyggnad för att öka spännings- momentet. Han såg helt enkelt inte linan.

Ändå vill han försöka på nytt. Ber om en annan belysning. Partnern går ut på linan, tjugo meter ovanför våra huvuden, och böjer nacken. Mannen med tatueringen tar sats och springer ut på linan. Tvärnit vid partnerns rygg. Jag förstår honom. När jag föll av Cavallo i full galopp var jag också alldeles skakig efteråt.

Så går han tillbaka till plattformen och slår sig själv på kinden. Då vill jag inte se mer. Ingen ska behöva slå sig själv för att kittla min sensationslystnad! Men han vänder sig mot linan igen. Springer, hoppar över en stående man och landar utan minsta tvekan på linan framför partnern.

Jubel. Och jag andas ut. Tack, det räcker nu.

Då kommer det: trumvirveln, det nedtonade ljuset och "får jag be om största - möjliga - tyssst...."

För mig hade bock-hoppningen räckt. Men nu står partnern där igen, mitt på linan, och den andre klättrar helt enkelt upp på hans axlar. Sedan sträcker den undre ut ett ben i luften. Förstår ni: en vuxen man på en järntråd, ståendes på ett ben, med en annan vuxen och fullt upprätt man ståendes ovanpå!

Enligt programbladet är Freddy Nock bäst i världen på sin rutin.
Jag är övertygad om att det är sant.


http://www.freddynock.ch

Inga kommentarer: