tisdag, september 09, 2008

Inga tomma tankar

Jag måste skaffa mig ett spiralblock att ständigt bära med mig, för jag kommer inte alltid ihåg, trots att jag i stunden är stensäker. Jag blir ju så upprymd varje gång jag stöter på något nytt, och tänker: det här ska jag aldrig nånsin glömma, det här ska jag lägga mig till med och använda naturligt.

Allt handlar om ord. Språket fascinerar mig. Jag vill samla på nya benämningar, finurliga verbala lappkast, jag vill rädda utdöende fraser och återuppliva gamla uttryckssätt, jag vill maxa mitt ordförråd på både bredden och längden. Framför allt vill jag minnas klockrena formuleringar som på det enklaste sätt gör verkligheten begriplig.

Till exempel den här, som jag lärde mig igår:

Den gamla kvinnans kommentar när hon blir bjuden på en rak kopp kaffe - utan en enda liten kaka eller bulle till:

- Ska vi dricka tom-kaffe?

I väntan på spiralblocket får bloggen bli min egen lilla språkspalt.
Jag lovar att dela med mig av vidare upptäckter.

Tags , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ska vi dricka en slät kopp kaffe?
/lång-T

Anonym sa...

Makens familj kommer från Umeå, och har en "Umeå-ordbok". Vet du hur man beskriver en flicka med långa ben på Ume-mål?

Hon har högt dyng-fall!!

Kram (eller som min norska vänninna skriver: klem!)Annika