söndag, september 21, 2008

Till salu: blogg

Upptäckte, efter två dagars personalkonferens, att jag nog vridit min yrkesverksamhet en aning från kultur mot turism. För aldrig förut har jag ägnat så mycket tankar åt målgruppsanalys, värdskap och marknadsundersökningar.

Gott så. Kulturverksamhet ska leva i aktivt och lyhört samspel med sin publik, den behöver förnya sig - men inte fördumma sig. Att "ge folk vad de vill ha" är löjligt. Dessutom en cynisk syn på människan. Som om hon inte ständigt befann sig i utveckling, som om inte nyfikenheten är ett av hennes viktigaste bränslen. "Ge folk chans att upptäcka något nytt" tycker jag låter bättre, och hänger kvar i kulturlinan ändå.

Men idag funderar jag - för skojs skull - på bloggen. Vilken är Regipunktnu's målgrupp? Hur fungerar varumärket?! (Namnet på bloggen suger, jag vet, men jag har inte listat ut hur jag byter namn utan att tvingas lägga ner rubbet och öppna nytt. Jag kanske ska härma Vikingline och skriva -GIPUNK- istället? Bättre?) Och hur skulle utfallet bli om jag gjorde en "besöksenkät"?
  • Är du kvinna eller man?
  • Är du 0-20 år, 20-40, 40-60 eller över 60?
  • Är det första gången du besöker Regipunktnu?
  • Kan du tänka dig komma tillbaka i framtiden?
  • Hur fick du kännedom om Regipunktnu?
  • Hur upplevde du mottagandet?
osv, osv, osv...

Näe! Jag skiter i att inringa målgrupp och analysera tårtbitar och stapeltabeller! Bloggen är mitt privata rum, min lust och mitt tryckutsläpp. Ni som vill läsa är välkomna, vilka ni än är. Jag lovar; ni ska aldrig behöva genomgå någon marknadsundersökning, ni kan vara helt anonyma och ni får ströva runt fritt i mina tankar och texter...

Säljbart? Vet inte. Det är bara jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

- man
- 40-60
- nej
- ja
- kommentar eller fav-lista?
- gott

... inte funderat på att ta bort I från din Vikinglinelogga? målgruppen blir liksom lite mer utmejslad då... ;-)
och besöksantalet ökar säkert drastiskt.

Catarina sa...

Självklart.
G-PUNKT får det bli.
En hit - på alla sätt och vis...