lördag, februari 13, 2010

Handtag, famntag, klapp eller kyss?

Om nån inte skakade hand med mig vid en anställningsintervju skulle jag bli aningen stött, men inte kränkt i djupet av mitt hjärta. Om han däremot tog mig på baken skulle jag bli förbannad.

När jag reste runt i Thailand var jag mycket noggrann med att inte av misstag nudda en munk. För hans skull, inte för min. Jag säger inte att det är en vettig regel att munkar inte får beröra en kvinnas hud, men jag respekterar den.

I Frankrike pussar jag tveklöst en kind tre gånger, och vet att mannen jag pussar känner inte mer för mig än för sin revisor.

Har samhället inte större bekymmer än att en muslim väljer att hälsa med handen på bröstet istället för i ett handslag?

Läs mer här.

1 kommentar:

Kia sa...

Nä, man undrar ju!

Särskilt vintertid då bacillerna står som spön i backen slipper jag gärna handslaget HELT - oavsett kön på handägaren.

Jag tycker för övrigt att trycka båda händerna mot bröstet och buga lätt är en oerhört respektfylld och inbjudande hälsning.

Man måste ju inte tolka allt som förolämpningar. Faktiskt.