tisdag, februari 16, 2010

Trådlöst eller hudlöst?

"Bön är gratis - ständig uppkoppling" står det på reklamskylten från Svenska Kyrkan. Runt om mig på tunnelbanan räknar jag till tre som pratar, fyra som messar och en som spelar ett spel - allt detta i eller med mobiltelefoner.

Jag antar att nån PR-byrå fått en rejäl slant för att ta fram reklam som talar de ungas språk. Som är up-to-date. Som når den multi-kommunicerande generationen.

Varför? undrar jag och blir lite bakåtsträvande. (Som när historiska miljöer ska bli trendkänsliga med interaktiva datorer, istället för att stolt stå för lukten, patinan 0ch uråldrigheten.) Varför locka med andlig mobiltelefoni och privat online-bön? Kan inte tron/meditationen få vara tidlös, ordlös?

Jag vill sitta på en brygga, ett fjäll, i en båt - eller varför inte i ett kyrka - och fyllas av en närvaro, en visshet, ett lugn som några kallar gudomligt, andra mänskligt, och fullständigt glömma allt tekniskt flimmer som jag ständigt utsätts för.

Jag vill slippa vara uppkopplad.
Jag vill vara närvarande.

2 kommentarer:

Martin Hansson sa...

Du är med i min lilla lilla blogtävling.. :-). Vill du det?
http://karleksforklaringar.blogspot.com/2010/02/varldens-minsta-bloggtavling-nano-blog.html

Catarina sa...

Vilken ära! Det är klart att jag vill vara med i din bloggtävling. Världens minsta - passar mig precis. TACK!