söndag, februari 21, 2010

Växelfel & Budgetunderskott

Växelfel och Budgetunderskott, vad är det - egentligen?

Kan nån förklara för mig vad som ligger bakom ett växelfel, så att jag förstår varför inga tåg rullar, när min egen gamla skrutt-Volvo växlar som vore hon en Mustang. Trots snökaos.

Och kan nån visa mig ett schysst budgetunderskott, som får mig att begripa varför den lilla pott pengar som går till kulturen ständigt måste bli ännu mindre, utan att utbudet får dras ner.

Tänk om det är bluff. Tänk om det bara är nutida myter; sätt att hålla oss vanliga människor i skräck - eller i alla fall i schack:

"Nej, vi kan tyvärr inte erbjuda fungerande kollektivtrafik, vi hänvisar till alternativa resvägar (läs: sköt dig själv, ta bilen, du har ju en och den står ju bara där, eller hur?) och beklagar trafiksituationen som beror på Växelfel."

"Hemskt ledsen, vi kan inte ge mer pengar till vård, utbildning och kultur (läs: människor får väl lära sig att stå på egna ben och bli starka i kropp, tanke och känsla av egen kraft. Skaffa ett jobb, starta eget, eller vad f-n som helst, du är ju fri), för vi har faktiskt ett Budgetunderskott."

Jag tror inte på Växelfel och Budgetunderskott.
Inte tills nån bevisat motsatsen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Touché!


Och den där jävla Marknaden finns lika mycket som Jultomten.

( eller är det pappa det också?)

Kia sa...

Oops!

Det var inte meningen att bli anonym. Eller finns inte jag heller längre?

Spooky.

Catarina sa...

KÄRA!
Du fanns i alla fall - då, och nu finns du kvar i mitt hjärta, och bara jag tar bilen söderut sådär 45 minuter så kommer du att finnas igen! Blogger ville ge oss en liten hint: det är dags att sluta vara Anonym!

Kia sa...

På 45 minuter hinner jag få på kaffebaljan/tekannan, plocka upp alla pippifigurer från golvet, sparka undan tvätten framför tvättkorgen och kolla att inte dammtussarna är större än marsvin.
Jag hinner kanske till och med sätta lite färg på ögonen- men antagligen inte eftersom jag antagligen kollar en tredje gång efter små plastfigurer man inte vill trampa på.
Jaaa...sen är det ju dags att lotsa dej hit den sista kilometern eller två, via mobilen.
Jag är rätt mycket ledig (dvs vääldigt mycket ledig pga mammadagar) i mars ( och förhoppningsvis även april-maj.

Hur har DU det med kalendern?

Det är ordning på Blogger. Till skillnad mot Marknaden och Budgetundeskottet.

KRAM!