torsdag, januari 22, 2015

Ett litet citat så här i all enkelhet

Läste detta någonstans:

"A storyteller, like a travel agent, can help gather us up from wherever we are, and put us down in another setting."

Jag ser mig själv som en historieberättare. Professionellt och privat. För mina närmaste berättar jag gärna att som pågår; i huvudet, i fantasin, i vardagen och (lite försiktigare) i hjärtat. På arbetet berättar jag just nu om en trött gud, en irriterande planet, en kvinna som måste få fram ett meddelande och konsten att finna kärleken, påhejad av liten men mycket mäktig varelse i alldeles för stora snickarbyxor. Humor är mitt verktyg, mänsklighet mitt mål.

Jag kan också berätta att det är minus 23 grader ute. Att snön inte går att krama, så snöbollskrig är uteslutet. Att gungor inte växer på träd. Och att det finns många riktigt bra människor i min närhet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Låter onekligen som ”Tro,”... Scannade ju på förfrågan mina repmanus, inklusive kluddiga strykningar och anteckningar, och skickade till Marianne i somras, så jag gissar att du nu de facto är på gång med ett nyuppförande av Cayenneprojektet? Halkade av en ren tillfällighet in på just detta inlägg och kan bara förundras över sammanträffandet. Kul att du börjat blogga igen!

/Å (eller den första ”Trosan”)

Catarina sa...

Åsa - ja!
Tro. Hopp och Kärlek har väckts till liv. Alla tre samma kväll. Lite består, lite är nytt. Din vackra jord (vad hände med den mattan?) är här en gunga. Guds dans blir Imse vimse spindel. I sista delen är Gud ett barn, en helt lysande tjej! Roligt att få ett livstecken av dig.

Anonym sa...

Den jordiska mattan, ja... Kanske adopterades den av någon på Kulturkammaren då Tobias och jag tömde Cayennes lokaler sommaren 2007, eller så hamnade den helt enkelt i containern vid lastkajen... Vacker var den hur som helst! Vore väldans kul att se triologin i ny version och som helaftonsföreställning, vilket ju även var vår ursprungstanke trots att vi inte lyckades nå ända fram med den delen av projektidéen. Hör gärna av dig med info om när och var den spelas!

Kramen!

Anonym sa...

Insåg just att trilogin sätts upp i Pajala!?! Helt fantastiskt, men något långt från Skåneland... Turné planerad, månne?

Catarina sa...

Åsa - turné, absolut. Men i Tornedalen ... (Det är ett mycket långt land vi bor i ...)
Men tänk vad roligt om du och T kunde se föreställningen. Inte mycket är likt. Men vissa lösningar lever kvar. Och texten förstås. Har tagit ett helt nytt grepp på del tre dock ...!