måndag, januari 19, 2015

Rapport från ett hotellrum

Vad kan det vara? Elva kvadrat?

Det finns ett litet skrivbord. Där ligger manuset som jag just nu arbetar med. Det finns en mini-fotölj, där mina kläder ligger lite huller om buller. Och där finns en säng. Där ligger jag.

Sen är det inte mycket mer. Från mitt fönster ser jag ljusreklamen som rullar fram datum, tid och temperatur. Som i värsta metropolen!

Det är tyst. Och tomt. Och mörkt. Och kallt. Polarnatten sätter sina spår i människorna här uppe, vi pratar trötthet, ensamhet, isolering. I vissa fall, depression.

Jag är mycket glad att jag får vara gäst här. Och glad att jag får åka hem efter en god arbetsvecka, till en värld som är kärv på ett för mig mer bekant sätt. Jag vet att jag kan få tillgång till enorma vidder här uppe. Men elva kvadrat räcker gott för mig.

Yttre, fysisk rymd är inte alltid detsamma som inre.

Inga kommentarer: