fredag, januari 02, 2015

Jag har gjort slut

Igen.
Med socker.

Första gången var i början av oktober. Jag hade vistats i frihet, i regn & sol om vartannat – varje dag utomhus från soluppgång till solnedgång. Hemma var det murrigt och grått och jag ville bevara känslan av rus i kroppen. Utan droger. Så blev ett principbeslut mot det vita sockret taget.

Det tog ett tag att ta sig förbi trötthet och huvudvärk, men sen hamnade hela världen i balans. Inga toppar, inga dalar, ingen gnagande hunger. Den där lätta irritationen, som jag försökte bespara min omgivning men som ändå fanns där när blodsockret var lågt, den var som bortblåst. (Anade hela tiden att den inte hörde till mitt verkliga jag.)

Så kom julen. En väldigt god gräddkola. Hemgjord tryffel. En och annan pepparkaka. Efterrätten med lingon i kolasås. Och det storslagna nyårskalaset med chokladfontän som kronan på verket. Å så pigg jag var!

Nu har jag brutit på nytt. Adjö socker. Du ska ingen makt över mig ha.

Långsam och orkeslös har jag tagit mig igenom en arbetsdag där tanken varit allt annat än skarp. Avgiftning pågår.

Varje tidsålder har sin drog ... Vem vet, kanske ser vi stora varningsskyltar på strösockerpaketen en dag? Svart text på vit botten: "Socker dödar".

1 kommentar:

Catarina sa...

http://www.expressen.se/halsoliv/kandiskocken-kraver-sockerskatt-pa-dryck-1/